Periode | Organisatie | Functie |
Oktober 2022 - juni 2023 | ZonMw | Projectleider nieuwe website a.i. |
Een organisatie die niet gericht is op geld verdienen, maar op geld uitdelen! Dat is overheidsorganisatie ZonMw. ZonMw is verantwoordelijk voor het financieren van onderzoek en vernieuwing op het gebied van gezondheid, zorg en welzijn. Zo verleent ZonMw subsidies voor onderzoek naar allerlei aandoeningen, maar ook naar de effecten van micro-plastics en ontwikkelingen op het gebied van E-Health.
Aanleiding voor deze opdracht was het vertrek na 2 jaar van de projectleider van de nieuwe ZonMw website.
Verantwoordelijkheden tijdens deze opdracht waren:
* Het realiseren van de Nederlandse en Engelse ZonMW website
* Aansturen projectgroep en contentmedewerkers
* Budgetverantwoordelijkheid
* Rapporteren aan een lid van de directie
Quickscan status project
Projectleider worden wanneer een project al twee jaar loopt, dat heeft voor- en nadelen! Er is al veel gedaan, maar er is dus ook een hele voorgeschiedenis. Er dienen nog een aantal werkzaamheden te worden uitgevoerd, maar is dit wel zo eenvoudig als het lijkt?
Om de status van het project te bepalen is een quickscan gedaan. Hieruit kwam naar voren dat veel content nog geschreven diende te worden. Het vullen van de website was nog niet gestart. Voor een deel van de content was een technische migratie gepland, maar de voorbereidingen hiervoor waren nog niet afgerond. Op het gebied van de koppeling met het 'core business systeem' lagen er nog duidelijke uitdagingen. Kortom, er was nog veel te doen!
Projectgroep en contentmedewerkers
Het project is uitgevoerd met een projectgroep van 7 ZonMw medewerkers. Een enorm prettige samenwerking met gemotiveerde, hardwerkende en pro-actieve collega's. Al snel bleek dat voor sommige werkzaamheden extra ondersteuning nodig was. Om deze reden zijn 8 contentmedewerkers op uitzendbasis ingehuurd. Daarnaast waren er 50 communicatie collega's, niet aangestuurd door de projectgroep, maar wel cruciaal om de website te vullen.
Opdrachtgever was de Stuurgroep, stakeholders waren onder andere de clusterhoofden en het MT.
Technische migratie
13.000 projecten, 3.500 subsidie oproepen, honderden programma's..... bij een website van deze omvang is een technische migratie geen overbodige luxe. Maar eenvoudig was het niet. In de loop van de jaren was content in de 'oude' website niet eenduidig ingevoerd. De technische migratie was hierdoor technisch complex. De migratie is geslaagd maar handmatig optimaliseren door contentmedewerkers was nodig.
Koppeling
Informatie op de website wordt bijgewerkt door middel van een koppeling met het 'core business systeem'. Complicerende factor was dat dit systeem in dezelfde periode werd gemigreerd. Hoewel het realiseren van de koppeling met veel tegenslagen gepaard ging, draaide de koppeling voordat de website live ging.
Resultaat
De website ging live, slechts één week na de geplande datum, een vertraging veroorzaakt door een technisch probleem in het CMS Drupal. De reacties op de website waren positief!
Feedback
Na afloop van het project heb ik twee positieve recommendations gekregen op LinkedIn:
Ook tijdens het project hebben we leuke feedback ontvangen: