Organisatie | ING / Postbank nv, afdeling Corporate Communicatie |
Functie | Senior Communicatiemanager |
Periode | september 2005 - januari 2006 |
ING / Postbank nv
In 2005/ 2006 was Postbank marktleider op het gebied van hypotheken. Deze positie was vooral te danken aan de 'oversluitmarkt'. Onder invloed van de lage hypotheekrente en grote reclamecampagnes, besloten veel huizenbezitters hun hypotheek 'over te sluiten' naar een lagere rente en een nieuwe bank, de Postbank.
Aanleiding opdracht
Potential heeft tijdens het zwangerschapsverlof van de Senior Communicatiemanager deze functie vervuld.
Inhoud opdracht en resultaten
Grote massa mediale campagnes zijn gecoördineerd met onder andere TV-commercials, radio spots, print en Direct Mail. Eén van de TV-commercials was de commercial met Dennis van der Geest. Nieuwe communicatiemiddelen zijn uitgeprobeerd zoals een sticker op kranten. Marktonderzoek is uitgevoerd, briefings zijn opgesteld, mediaplanningen zijn gemaakt en interne goedkeuring is verkregen. In een relatief korte periode van 4 à 5 maanden is 2,5 miljoen euro budget besteed.
Daarnaast is een strategisch communicatieplan opgesteld. Onderdeel hiervan was een berekening bij welke stijging van de hypotheekrente de oversluitmarkt zou ophouden te bestaan. Op dat moment was dit voor velen een onwaarschijnlijk scenario. Een jaar later werd dit rentepercentage echter bereikt.
Referentie
Zowel de campagnes als het communicatieplan zijn zeer positief ontvangen. De invulling van de opdracht werd door de opdrachtgeefster beoordeeld met een 8,5! Onderstaand een paar opmerkingen uit de feedback:
Trekt problemen breder, creatief in oplossingen en ontwikkelen van strategische richtingen. Resultaatgericht (gedreven om werk goed te doen) juist ook nog iets extra's.
Vind hier de volledige Feedback ING.