Organisatie | Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart afdeling Deltavliegen |
Functie | Adviseur Communicatie |
Periode | augustus - december 2016 |
Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart afdeling Deltavliegen
De KNVvL is de overkoepelende organisatie voor alle luchtsporten in Nederland. Eén van de afdelingen is vereniging van Deltavliegers. Deltavliegen wordt vaak in het buitenland gedaan, waarbij er van een berg wordt gesprongen. Deltavliegen is echter ook in Nederland mogelijk, bijvoorbeeld met een lier.
Aanleiding opdracht
Het aantal Deltavliegers in Nederland daalt gestaag. Hoewel verschillende leden over marketing en communicatiekennis beschikken bestond er behoefte aan ondersteuning bij het opstellen van een Marketing- en Communicatieplan en het maken van een gestructureerde keuze tussen alle mogelijke activiteiten.
Naar aanleiding hiervan heeft de afdeling Deltavliegen contact opgenomen met de Stichting Sport & Zaken. Bureau IMS ondersteunt Sport & Zaken met het bemiddelen van interim managers. Potential is door IMS voorgesteld voor het uitvoeren van dit project.
Activiteiten en resultaten
Het adviseren van een vereniging van Deltavliegers is geen doorsnee opdracht. Wanneer je adviseert om meer aan PR te doen, zeggen zij 'maar dan springen we toch gewoon van een flatgebouw af?', adviseer je om Virtual Reality in te zetten dan is de reactie al snel 'waarom nemen we niet allemaal zo'n 360 graden camera?'
Maar dit was niet de situatie bij de start van de opdracht. Communicatie bleek vooral terecht te komen bij bestaande Deltavliegers. In alle fasen van het communicatieproces bleek meer communicatie wenselijk te zijn. Van het vergroten van de bekendheid, het bijdragen aan de interesse in de sport tot het aanmelden voor een cursus. Gelukkig had een grote groep Deltavliegers aangegeven actief te willen worden in het promotieteam. Tijdens de kick-off bijeenkomst waren 12 personen aanwezig. Een groot deel van deze Deltavliegers had ervaring in een specifieke vorm van communicatie, zoals het bouwen van websites of de productie van films.
Virtual Reality
Hoewel meer communicatie wenselijk was in alle fasen van het communicatieproces, kon er één bottleneck worden onderscheiden. 'Waarom zou je je opgeven voor een dure cursus wanneer je nooit hebt ervaren hoe bijzonder Deltavliegen is?' Het was nauwelijks mogelijk om de kick van Deltavliegen te ervaren. Duovluchten werden in Nederland niet aangeboden, pas na een cursus mag je zelf vliegen.
Voorgesteld is om duovluchten aan te bieden en daarnaast Virtual Reality in te zetten. Potential had uitgezocht dat Virtual Reality mogelijk én betaalbaar was. En toen kwam de opmerking 'Waarom nemen we niet allemaal een 360 graden camera?' Tja, waarom eigenlijk niet? Hoeveel kost een camera eigenlijk? Hoe werkt het? Veel is uitgezocht op internet. Daarnaast zijn bijeenkomsten over Virtual Reality bijgewoond van Bright Day, Amazing Monday en Dutch Guild.
Conclusie? Virtual Reality films maken kun je heel eenvoudig zelf. De kosten vallen mee, ingewikkeld hoeft het niet te zijn. Inschatting van Potential is dat veel mensen over een paar jaar virtual reality filmpjes maken van hun vakantie!
Website
Er waren verschillende websites over Deltavliegen. Welke wordt er in een folder vermeld? Voor- en nadelen van de verschillende sites zijn geïdentificeerd, een voorstel is opgesteld.
Communicatieplan
Een structuur is opgezet voor een Communicatieplan. De afdeling Deltavliegen kan deze structuur relatief eenvoudig aanvullen tot een compleet communicatieplan.
Overig
Een grote groep Deltavliegers is enthousiast met communicatie aan de slag gegaan. PR, duovluchten, Open dagen, etc. Potential is blij dat hieraan een bijdrage kon worden geleverd. Veel dient er nog te worden gedaan. Potential wenst de Deltavliegers hierbij veel succes!