Organisatie | Aviko |
Functie | Productmanager Koelvers |
Periode | augustus 2003 - juni 2004 |
Aviko
Aviko is bekend als leverancier van frites, aardappelproducten en kant-en-klaar maaltijden. Aviko levert zowel aan consumenten als aan instellingen, cafetaria's en restaurants (foodservice) in een groot aantal landen. In 2003 bestond het assortiment - alleen - uit verschillende soorten diepvriesfrites.
Aanleiding opdracht
Een productielocatie voor koelverse aardappelen werd gebouwd. Gezocht werd een marketeer die alle marketing en communicatie aspecten rondom deze nieuwe range producten kon oppakken.
Inhoud opdracht en resultaten
Een marketingplan voor de koelverse aardappelproducten was reeds opgesteld. In theorie hoefde dit alleen nog te worden uitgevoerd. De nieuwe concepten waren echter nooit getest in marktonderzoek. Gezien de omvang van de investering - meerdere miljoenen - leek het testen van de nieuwe concepten geen overbodige luxe.
De nieuwe concepten kwamen niet goed uit het marktonderzoek. Helemaal onverwacht kwam dit niet. Potential had al een paar alternatieve concepten geformuleerd, die meteen in het onderzoek zijn meegenomen. Deze concepten werden wel goed beoordeeld door de consumenten. In een tweede onderzoek zijn deze nieuwe concepten verder uitgewerkt.
'Het hele koelvers schap ligt vol met producten die bedoeld zijn voor de koekenpan. Maar mensen eten toch ook gekookte aardappelen?' Dat was het inzicht waarop de nieuwe concepten waren gebaseerd. 70% van de aardappelen wordt namelijk gekookt gegeten! Een marktsegment waarvoor geen gemaksproducten beschikbaar waren.
Als projectleider van een projectgroep is vervolgens een range producten ontwikkeld, gebaseerd op verschillende toepassingen:
- 'Om te koken': Kruimige stukken aardappelen die in korte tijd kunnen worden bereid
- 'Om te stampen': Een kiloverpakking met kruimige aardappelen om te gebruiken in stamppot
- 'Voor de oven': Aardappelschijfjes die gegarandeerd gaar worden in een ovenschotel
- 'Om te frituren': Verse frites
Veel aandacht is ook besteed aan het ontwikkelen van een geschikte verpakking voor deze range producten in het koelvers schap. Retail organisaties reageerden bijzonder positief op de introductie!
De communicatie van Aviko richtte zich op dat moment op 'verwennen' en 'genieten'. Waarden die passen bij frites. De koelverse aardappelen waren echter gericht op de 'gewone', 'gezonde' maaltijd. Er ontstond hierdoor behoefte aan een nieuw reclame concept. In dit concept werd aangehaakt bij de herkomst van Aviko. De naam Aviko staat voor 'Aardappel Verwerkende Industrie Keppel en Omgeving'. In de TV-commercial werd hier rechtstreeks aan gerefereerd. Deze communicatie insteek is daarna voor een groot aantal producten gebruikt.
Daarnaast is er ook een marketingplan opgesteld voor Foodservice: koelverse aardappelen voor instellingen, restaurants en cafetaria's.
Referentie
In de feedback door Aviko werd het volgende aangegeven:
Ook commercieel heeft Jolanda al een aantal zaken toegevoegd aan onze eerdere zienswijze over de kansen rondom koelverse aardappelproducten. Opvallend daarbij bijvoorbeeld is dat Jolanda een aantal marktonderzoeken liet plaatsvinden waaruit een behoefte kon worden opgemaakt naar een categorie van producten die wij eerder minder prominent in beeld hadden: een range van kookaardappelen.
Lees de volledige feedback van Aviko.