Organisatie | Delta NV |
Functie | Channelmanager Sales Energie |
Periode | november 2014 - april 2015 |
DELTA
DELTA is gevestigd in Middelburg, Zeeland. 70% van de inwoners van Zeeland neemt energie af van DELTA. Daarnaast kunnen inwoners water, kabel, zonnepanelen en beveiliging bij DELTA afnemen.
Aanleiding opdracht
Op basis van de online kennis opgebouwd in het kader van de activiteiten voor WelkeKledingWinkels.nl en Online Zelf Ondernemen is Potential ingehuurd voor deze opdracht. Het ging om de vervanging tijdens een zwangerschapsverlof.
Activiteiten en resultaten
Opstellen customer journey en gebruik persona's
Potential heeft deelgenomen aan het opstellen van verschillende customer journeys voor DELTA. Hierbij werden voorbeelden van de verschillende doelgroepen, 'persona's' gebruikt.
Initiatiefnemer nieuwe website en verkoopkanaal
De producten en diensten van DELTA werden via verschillende websites verkocht. Potential is initiatiefnemer van één online saleskanaal voor Energie, Multimedia en water. Op basis van de customer journey was duidelijk dat dit een verbetering van de dienstverlening tot gevolg zou hebben. Voor de opdracht van Potential was dit voorstel twee keer afgekeurd, nu werd het wel goedgekeurd.
Hierdoor ontstond ook behoefte aan een nieuwe website voor DELTA. In nauwe samenwerking met de manager van het Online & Social Team is het voorstel voor een nieuwe website geactualiseerd en aangevuld met een gedetailleerde business case. Hoewel ook het voorstel voor een nieuwe website twee keer eerder was afgekeurd, werd ook dit voorstel nu goedgekeurd. Hierdoor ontstond een omvangrijke investering in Online.
Projectleider / project owner nieuw verkoopkanaal
Na het goedkeuringstraject is Potential als projectleider / project owner verantwoordelijk geweest voor de opstartfase van het nieuwe online saleskanaal. Tijdens de vervolgopdracht als Online Communicatie adviseur was Potential verantwoordelijk voor een deel van het project voor het realiseren van de nieuwe website.
Verantwoordelijk voor alle offline en online kanalen
Potential was verantwoordelijk voor het inzetten en optimaliseren van alle offline en online kanalen. Offline kanalen waren onder andere outbound calling, inbound calling en Direct Mail. Online kanalen waren SEO, SEA, conversie optimalisatie, Facebook advertising, display advertising, prijsvergelijkers en E-mail marketing.
Een affiliate marketing programma is opgezet, een Gmail campagne ingericht. Ook zijn samenwerkingen met nieuwe prijsvergelijkers opgezet.
Strategisch plan offline en online kanalen
Behoefte bestond aan inzicht in de effectiviteit van alle offline en online saleskanalen. Hiervoor zijn de kosten en sales van alle saleskanalen bepaald. Bij het bepalen van de effectiviteit van de verschillende kanalen is rekening gehouden met een aantal randvoorwaarden zoals nieuwe versus bestaande klanten. Het ging hierbij om de effectiviteit van de volgende kanalen: Google Adwords (SEA), SEO, conversie optimalisatie, prijsvergelijkers, Facebook advertising, Gmail advertising, Display advertising, Affiliate Marketing, Direct Mail, E-mail marketing, Cross sell partners, Outbound en Inbound calling.
Op basis van dit Strategisch plan kan DELTA een optimale mix van verkoopkanalen inzetten!
Referentie
Marty de Jonge was manager van de afdeling Marketing & Sales en opdrachtgever van Potential. Na afloop van de opdracht heeft hij de volgende recommendation gegeven op LinkedIn: