Organisatie | Cordares ICT |
Functie | Strategie consultant / coach |
Periode | maart 2006 - juli 2006 |
Cordares ICT
Cordares ICT was de ICT-divisie van de pensioenuitvoerder voor de Bouw, met een belegd vermogen van 23 miljard euro. De ICT divisie had niet alleen interne maar ook externe klanten.
Aanleiding opdracht
Behoefte bestond aan een strategie voor de externe IT omzet. Daarnaast was het verzoek om de marketing manager te coachen.
Inhoud opdracht en resultaten
Een strategie opdracht in de ICT is een echte uitdaging. Veel vaktermen, veel afkortingen, veel technische begrippen. De eerste stap was dan ook om grip op de materie te krijgen. Dat was niet eenvoudig. De eerste bijeenkomsten hadden net zo goed in het Chinees gehouden kunnen worden!
Gelukkig lukte het al snel om vertrouwd te raken met het jargon. Onduidelijke begrippen zijn genoteerd en vervolgens uitgezocht of nagevraagd. Schema's en overzichten zijn gemaakt, bijvoorbeeld van verschillende vormen van uitbesteding. Deze schema's bleken ook mensen met jarenlange IT-ervaring nieuw inzicht te geven!
De strategische richting die binnen Cordares werd overwogen, bleek onvoldoende winstpotentieel te hebben. Een nieuwe strategische richting is vervolgens geformuleerd. Positief is gereageerd op het strategisch plan. Het was gelukt om de organisatie een stap verder te helpen!
Daarnaast is onderzoek gedaan naar een nieuwe markt, woningcorporaties. Ook voor deze markt is een strategisch plan opgesteld. Hands-on is er gewerkt aan het professionaliseren van een offerte voor een belangrijke klant.