Organisatie | TenCate Grass |
Functie | Marketing Manager |
Periode | april - juli 2014 |
TenCate Grass
TenCate Grass is de divisie kunstgras van TenCate. Van kleine korreltjes plastic wordt uiteindelijk een kunstgras sportveld gemaakt. Binnen de divisie wordt het garen geproduceerd (de 'gras sprieten'), de backing (de achterzijde van het veld) om vervolgens het sportveld te maken. Zowel garen, backing als sportvelden worden wereldwijd verkocht. De regio EMEA is zowel qua productie als sales de belangrijkste regio voor TenCate Grass. TenCate Grass EMEA bestaat uit verschillende productielocaties en marketing organisaties.
Aanleiding opdracht
Binnen de divisie Grass van TenCate werden verschillende merknamen gebruikt. De marketing activiteiten van verschillende afdelingen werden in onvoldoende mate op elkaar afgestemd. Er was kortom, behoefte aan meer synergie.
Welke merknamen konden het beste worden gehanteerd? Welke merkstructuur? Wat was de optimale positionering voor de verschillende onderdelen van de divisie? Was het misschien wenselijk om bepaalde bedrijfsonderdelen te verkopen? Heel veel vragen vroegen om een antwoord.
Er was geen marketing manager verantwoordelijk voor de divisie als geheel. Voor Potential was het dan ook een mooie kans om deze overkoepelende functie te mogen vervullen!
Inhoud opdracht
Startpunt voor het strategisch plan was - natuurlijk- de klant. Dat klinkt heel logisch, maar was in de praktijk minder eenduidig. Er waren heel veel verschillende doelgroepen. Er bestaan grote verschillen tussen de afnemers van het garen, de backing en de sportvelden. Ook waren er duidelijke verschillen per land. En de regio EMEA bestaat uit veel verschillende landen....
Een aantal vragen is beantwoord door verschillende alternatieven tot in detail door te rekenen. Een factor waar bijvoorbeeld rekening mee is gehouden is de interne verrekening tussen de verschillende onderdelen van de divisie.
De overkoepelende strategie is uitgewerkt tot een gedetailleerd marketing- en communicatieplan met zowel offline als online communicatie.
Nadeel was alleen..... de omvang van het totale plan. Gelukkig kon het in delen worden besproken met de verschillende stakeholders. De reacties waren positief!
Daarnaast zijn een aantal kleinere projecten uitgevoerd. TenCate was in deze periode sponsor van het WK Hockey. Hiervoor is de interne communicatie gedaan. Onderdeel hiervan was het hands-on inzetten van de Augmented Reality technologie 'Layar'.
Referentie