Organisatie | Essent |
Functie | Manager afdeling Marketing Communicatie |
Periode | november 2001 - mei 2002 |
Essent
Essent is één van de grootste energieleveranciers in Nederland. Tijdens de opdracht was Essent ook aanbieder van kabel, installatiediensten en meer. Essent was eigendom van een aantal provincies. Na de liberalisering van de energiemarkt lag er in deze periode een grote nadruk op het opbouwen van het nieuwe merk. Essent was één van de drie grootste adverteerders in Nederland.
Aanleiding opdracht
Dit was de tweede opdracht bij Essent. Tijdens de eerste opdracht had Potential geadviseerd om een 'Retail divisie' op te richten. Een bijzondere ervaring om tijdens de tweede opdracht betrokken te zijn bij de oprichting van deze nieuwe Retail divisie.
Potential was verantwoordelijk voor het opzetten van de afdeling Marketing Communicatie. De medewerkers waren bij de start nog werkzaam voor Edon (één van de fusie partners) in Zwolle, de werkzaamheden werden uitgevoerd door de afdeling Corporate Communicatie of de Communicatie afdelingen van de verschillende business units.
Inhoud opdracht en resultaten
Bij de start van de opdracht waren er 132 personen werkzaam op het gebied van Marketing en Communicatie binnen de Essent organisatie. Een belangrijk deel van hun werkzaamheden ging over naar de - nieuw op te richten- afdeling Marketing Communicatie. Het spreekt voor zich dat de overdracht van deze werkzaamheden (en het bijbehorende budget) stuitte op weerstand.
Ook voor de medewerkers van de nieuwe afdeling was het een flinke verandering. In plaats van in Zwolle werd hen gevraagd om naar 's Hertogenbosch te komen.
Er was dus sprake van duidelijke belangen tegenstellingen. Op welke manier is hier mee omgegaan?
a. Een zakelijke belangen tegenstelling is geen persoonlijk conflict, een zienswijze die heeft bijgedragen aan het zo goed mogelijk omgaan met situaties.
b. Is er een alternatieve aanpak waarmee discussies kunnen worden vermeden? Regelmatig is 'een andere route gekozen' om tegenstellingen te voorkomen.
c. Geen discussie aangaan wanneer geen van beide partijen de bevoegdheid heeft om de beslissing te nemen.
d. En meer.....
Op deze wijze is zo min mogelijk aandacht besteed aan de belangen tegenstellingen en de focus gericht op het behalen van resultaten.
Resultaten waren:
1. Opstarten, inrichten & aansturen afdeling Marketing Communicatie (4 FTE’s)
2. Verantwoordelijk voor o.a. TV-campagnes (Fam. Van Stee), radio & print campagnes, Blad ‘Thuis’ (oplage 2,4 miljoen)
3. Formuleren van het Strategisch Communicatie Plan
4. Eindverantwoordelijk voor een budget van € 13,5 miljoen.
In verband met de opstartfase van de nieuwe divisie is extra aandacht besteed aan het correct boeken op het budget. Het Strategisch Communicatie Plan is goed ontvangen.
Er is structuur gecreëerd en een visie neergezet, campagnes zijn op tijd en binnen budget gerealiseerd.
De grote massamediale communicatie campagnes zijn ononderbroken zijn doorgegaan, ondanks de overdracht van werkzaamheden tussen de verschillende afdelingen!