Organisatie | Essent / EDON Levering |
Functie | Strategie adviseur / Marketing Manager |
Periode | maart 1999 - oktober 1999 |
Essent / EDON Levering
EDON in Zwolle was één van de drie organisaties die zijn gefuseerd tot Essent. EDON Levering was de business unit die zich bezighield met de levering van Energie. EDON had ook business units voor o.a. kabel en installatiediensten.
De opdracht vond plaats vlak voor de liberalisatie van de energiemarkt en de fusie. De CEO van EDON was reeds benoemd binnen de Raad van Bestuur van Essent als commercieel verantwoordelijke. De opdracht was er op gericht om de commerciële strategie te ontwikkelen voor Essent. Essent is één van de grootste energieleveranciers in Nederland.
Aanleiding opdracht
Tussen de Raad van Bestuur van EDON en de directie van EDON Levering bestond een verschil van inzicht over de distributie strategie (outlet strategie) voor Essent. Naar aanleiding van de ontwikkelingen binnen de recent geliberaliseerde Telecom markt, dacht de Raad van Bestuur aan een keten van winkels. De Directie van EDON Levering had ervaring met een winkel - en wist welke kosten hiermee gemoeid waren.
Aan Potential de opdracht om te bepalen wie er ongelijk had, de Directie of de Raad van Bestuur.....
Inhoud opdracht en resultaten
Wie bepaalt de strategie? De Raad van Bestuur, de Directie of ... Potential?
Het antwoord op deze vraag is 'geen van de drie', een goede strategie wordt bepaald door de klant.
Startpunt van de distributie strategie (outlet strategie) waren daarom vragen als:
- Hoe vaak neemt een klant een beslissing over een energiecontract?
- Op welke momenten wordt er stilgestaan bij de keuze van energieleverancier?
- Zijn er bepaalde 'life events' die de aanleiding vormen voor het kiezen van een energieleverancier?
- Etc.
Een Distributie strategie is ontwikkeld niet alleen voor Energie, maar ook voor de andere productgroepen van Essent. De strategie werd zowel door de Directie als door de Raad van Bestuur erg positief ontvangen. De analyse van het klantgedrag werd herkend, de bijbehorende adviezen als 'logisch' ervaren. Eén van de adviezen was de oprichting van een Retail divisie. Tijdens de tweede opdracht bij Essent was Potential betrokken bij de oprichting van deze divisie. Niet alleen dit advies maar ook andere adviezen bleken te zijn uitgevoerd!
Naast het formuleren van een Distributie strategie, is ook een implementatieplan opgesteld en een proef gedaan met outlets, in de rol van projectleider.
Het was een groot compliment dat de CEO niet wilde dat Potential naar een volgende opdrachtgever zou gaan!