Periode | Organisatie | Functie |
Juni 2021 - december 2021 | Planon Software | Global Marketing Director a.i. |
Planon is wereldwijd marktleider in software voor vastgoedbeheer en facility management. Software die zich onderscheidt doordat een geïntegreerde oplossing wordt geboden over allerlei processen heen, op basis van één databron: een 'Integrated Workplace Management System' (IWMS). Naast een geïntegreerd systeem is het ook een open platform dat met apps, sensoren en tools de mogelijkheid biedt om van gebouwen 'smart buildings' te maken. Planon heeft grote en zeer gerenommeerde klanten zoals Unilever, Ahold Delhaize en de Universiteit van Maastricht.
Planon is een wereldwijd opererende organisatie met marketing medewerkers in onder andere Singapore, Californië, Tel Aviv en Parijs. Aanleiding voor deze opdracht was ziekte van de Global Marketing Director.
Verantwoordelijkheden
Verantwoordelijkheden tijdens deze opdracht waren:
- Aansturen van 5 afdelingen met in totaal 35 medewerkers wereldwijd:
- Marketing Campaigns
- Marketing Operations
- Partner Marketing
- Regional Marketing
- Marketing Axonize
- Budgetverantwoordelijkheid
- Rapporteren aan de Chief Strategy Officer, lid van het directieteam
Opdracht
Een prachtige en uitdagende opdracht, dat was het vervullen van de rol van Global Marketing Director bij Planon. Nieuw starten in deze functie betekent minder weten dan je medewerkers en toch belangrijke beslissingen moeten nemen. 35 mensen die druk bezig zijn met allerlei projecten en activiteiten waarvan je steeds een inschatting dient te maken hoe en op welke manier je hier aandacht aan wilt besteden. Het doet een enorm beroep op je 'helicopterview': het onderscheid tussen 'wat gaat goed en heeft weinig aandacht nodig?' en 'wat heeft prioriteit of een hoog afbreuk risico?'. Pro-actief zaken in gang zetten, variërend van voorbereidingen voor management rapportages tot nieuwe, strategische initiatieven.
Ondanks alle hectiek is het gelukt om een duidelijke bijdrage te leveren aan de belangrijkste prioriteiten, zoals bijvoorbeeld:
- strategie: uitgebreide input is aangeleverd voor de marketing & communicatie strategie;
- resultaten communicatie zoals het aantal gerealiseerde leads: bijsturing heeft plaatsgevonden door het opstarten nieuwe, extra activiteiten;
- budget: issues zijn in een vroegtijdig stadium gesignaleerd;
- management rapportages: voorbereidingen voor QBR meetings, Growth Boards meetings zijn tijdig gestart;
- projecten: bijsturing heeft plaatsgevonden van projecten met een hoge prioriteit zoals de 'Global User Conference', campagnes en nieuwe digitale initiatieven;
- HR-aspecten: het beoordelingsproces is vroegtijdig opgestart, alle beoordelings- en salaris informatie is tijdig aangeleverd.
Feedback opdracht
De opdrachtgever, lid van het directieteam was erg positief over de wijze waarop de opdracht is ingevuld. Hij heeft - op eigen initiatief - aangegeven een positieve referentie te willen geven! Daarnaast heeft hij een zeer positieve aanbeveling gegeven op LinkedIn:
Niet onbelangrijk, ook de Business Controller van Planon was positief, onderstaand zijn aanbeveling op LinkedIn: