Periode | Organisatie | Functie |
Mei 2020 - april 2021 | DCMR Milieudienst Rijnmond | Product Owner nieuwe website a.i. |
Wanneer in Beiroet een enorme ontploffing plaatsvindt en je wordt door de pers gebeld 'of zoiets ook in Nederland kan gebeuren', dan weet je dat de organisatie waar je werkt een belangrijk rol vervult. Bij DCMR wordt hard gewerkt om te zorgen dat er niets gebeurd!
DCMR Milieudienst Rijnmond is vooral bekend omdat inwoners er overlast door bedrijven kunnen melden. Maar DCMR doet veel meer. En een bijdrage leveren aan de veiligheid is een belangrijk onderdeel daarvan!
De nieuwe website van DCMR is op tijd en binnen budget gerealiseerd. Niet vanzelfsprekend voor een ICT-project bij de overheid!
Rollen en verantwoordelijkheden
De volgende rollen zijn vervuld:
- Product Owner: verantwoordelijk voor het realiseren van de functionaliteiten van de nieuwe website in Drupal;
- Lid beoordelingsteam Europese aanbesteding;
- Voorzitter webredactie van 13 personen;
- Hoofdredacteur: aangeven welke nieuwe teksten wenselijk zijn, wat de structuur is van de informatie tot een laatste check op aangeleverde teksten;
- Coördinatie en aansturen van het team van 4 personen dat informatie heeft overgezet;
- Opdrachtgever voor het externe tekstschrijversbureau.
Volledig nieuwe website
Inwoners en bedrijven helpen om een bijdrage te leveren aan een schone, gezonde en veilige leefomgeving. Dat is het doel van de nieuwe DCMR website.
De nieuwe DCMR website ziet er niet alleen anders uit, hij heeft ook een volledig andere insteek. Functionaliteiten, menu structuur, teksten… alles is erop gericht om inwoners en bedrijven te informeren hoe ze een bijdrage kunnen leveren.
Onderstaand een filmpje dat is gemaakt om medewerkers van DCMR uitleg te geven over de nieuwe functionaliteiten en structuur:
Nieuwe functionaliteiten zoals ‘Uw omgeving’. Een pagina per woonplaats, gemeente en provincie waarop allerlei informatie te vinden is over de bodem, de luchtkwaliteit, het aantal overlastmeldingen, risicovolle fabrieken en nog veel meer. Weergegeven in kaarten, ingezoomd op de eigen omgeving. Inwoners weten zo precies hoe de leefomgeving ervoor staat en op welk gebied een bijdrage gewenst is.
Ook de rubriek ‘Verwachte overlast’ is nieuw. Inwoners worden hierdoor geïnformeerd dat hinder of overlast bijvoorbeeld wordt veroorzaakt door onderhoud van een fabriek. Dit is geruststellend en brengt het aantal overlast meldingen terug tot de meldingen die échte aandacht nodig hebben.
De nieuwe menustructuur geeft duidelijk aan voor wie de informatie bedoeld is, en op welk moment. Nieuw is de keuze voor ‘event driven’ communicatie. Informatie is samengebracht voor specifieke momenten zoals een verbouwing. Op deze momenten hebben inwoners en bedrijven informatie nodig, om te voldoen aan regelgeving of om vrijwillig bij te dragen aan hun leefomgeving.
Ook de teksten zijn volledig aangepast aan de nieuwe insteek. Er zijn vrijwel geen teksten letterlijk overgenomen van de oude website. Nieuwe teksten zijn geschreven en teksten zijn sterk aangepast. Er zijn stappenplannen toegevoegd, alle informatie voor een specifiek moment is samengevoegd.
Reacties
Om er zeker van te zijn dat de nieuwe website aansluit bij de behoefte van inwoners en bedrijven is er twee keer een marktonderzoek gehouden. De reacties waren heel positief. De opmerking: ‘Goh, deze informatie had ik graag een paar maanden geleden gehad’ is meerdere keren gemaakt.
Ook intern binnen DCMR is de website erg positief ontvangen, onder andere door de directeur van DCMR, Rosita Thé!
Recommendations
Op LinkedIn zijn een maar liefst 4 recommendations gegeven, zoals door opdrachtgeefster Inez Endert.