FCB
FCB ondersteunt als branche organisatie het personeelsbeleid van organisaties in de Kinderopvang, Jeugdzorg en Welzijn & Maatschappelijke Dienstverlening (WMD). FCB heeft een bipartiet bestuur dat bestaat uit werkgevers- en werknemersorganisaties.
Aanleiding opdracht
De opdracht is ontstaan door het vertrek van de manager van de Communicatie afdeling. De eerste opdracht zou oorspronkelijk 3 maanden duren. Omdat de opdracht steeds is verlengd heeft Potential uiteindelijk 2 jaar voor FCB gewerkt, in twee verschillende functies. Een paar jaar later is een derde opdracht voor FCB vervuld.
Bij FCB zijn drie opdrachten vervuld:
Periode | Functie | Taken |
oktober 2013 | Communicatie adviseur | Het structureren van het communicatietraject voor de vernieuwing van de CAO Welzijn & Maatschappelijke Dienstverlening. Strategisch Communicatieplan in hoofdlijnen. |
januari 2009 - maart 2010 | Communicatie adviseur | Communicatie projecten & sales VerzuimSpiegel |
december 2007 - januari 2009 | Manager Communicatie afdeling |
|
Activiteiten en resultaten
Manager Communicatie afdeling
Professionalisering en het realiseren van een cultuuromslag naar een vraaggerichte afdeling, dat waren de uitdagingen van deze opdracht.
Zo was er geen budget, uitgaven werden gewoon goedgekeurd. Dat lijkt ideaal, maar wanneer aan het eind van de opdracht iedereen een ander beeld heeft over het bedrag dat uitgegeven had mogen worden..... Toch maar een budget dus. Ook is een strategisch communicatieplan opgesteld voor zowel de offline als de online activiteiten. Waar staan we, waar willen we naar toe?
Binnen FCB is communicatie een belangrijk onderdeel van de werkzaamheden. De communicatie afdeling heeft het dan ook altijd druk. De neiging ontstaat om steeds 'nee' te zeggen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Waar zeggen we 'ja' tegen, wat heeft prioriteit, wat pakken we pro-actief op?
De afdeling bestond uit 6 medewerkers: de IT-manager, een telefoniste/secretaresse en communicatiemedewerkers. De samenwerking verliep niet soepel, er waren problemen. Afspraken zijn gemaakt over taken en verantwoordelijkheden. Daarnaast heeft intensieve coaching plaatsgevonden. Iedere medewerker, iedere week, een gesprek van minimaal een uur.
Naast het coördineren van communicatiecampagnes en het realiseren van het magazine, was een belangrijk project het invoeren van een CRM-systeem. Gekozen is voor Microsoft Dynamics. Dit systeem is ingericht en afgestemd op de doelstellingen van FCB. Belangrijke uitdaging was het invoeren van de klantinformatie, afkomstig uit verschillende bronnen, in het systeem. Daarnaast is de klantinformatie aangevuld en verbeterd.
Communicatie adviseur
De tweede opdracht binnen FCB was die van communicatie adviseur binnen de project organisatie.
Gewerkt is met CRM-systeem Microsoft Dynamics. Queries zijn gedraaid, e-mail campagnes verstuurd, resultaten verwerkt, klantgegevens bijgewerkt. Hands-on werken met een CRM-systeem is heel leerzaam. Welke informatie is er niet in opgenomen, maar blijk je wel nodig te hebben? Welke informatie is minder belangrijk? Erg leerzaam voor een volgende implementatie van een CRM-systeem!
Communicatie adviseur CAO WMD
De derde opdracht binnen FCB was een paar jaar later, een afgebakend project over de communicatie over een nieuwe CAO.
De CAO zou ingrijpend worden herzien. Hierdoor ontstonden er nieuwe doelgroepen, andere communicatiemomenten. Om de invoering goed te laten verlopen was het belangrijk om het communicatieproces goed te structureren. Een strategisch communicatieplan is opgesteld waarbij het hele traject gestructureerd en gedetailleerd in kaart is gebracht.
Op een cruciaal moment werd ik geholpen door één van mijn oud-medewerkers van de Communicatie afdeling. Dat was niet vanzelfsprekend. Als manager had ik een paar intensieve gesprekken met haar gehad. Dat ze uit zichzelf besloot om mij te helpen, heb ik dan ook enorm gewaardeerd!
Referentie
Voor de eerste en tweede opdracht bij FCB is het beoordelingscijfer 8 gegeven. Opdrachtgeefster Sonja Morbé geeft aan:
Jolanda weet heel snel materie eigen te maken, to the point te zijn en daarmee snel de eerste resultaten zichtbaar te maken die je nodig hebt. Dit geeft heel snel vertrouwen en Jolanda is ook in staat dit vertrouwen te handhaven. Er is geen moment in de samenwerking geweest dat ik heb gedacht dat de aandacht en focus afneemt. Zij is in staat je een stap voor te zijn: niet één keer maar meerdere keren. Een opdracht is bij haar niet alleen invullen van de exacte opdracht. Zij durft tegelijkertijd breder te kijken om aanvullende suggesties voor te leggen die ten goede komen aan resultaat of kwaliteit en daarmee goed voor de klant.
De volledige Feedback FCB