01 feb

Opkomst Chinese kledingwebshops

Geplaatst door Potential Marketing
De lokale kledingwinkel krijgt concurrentie van webshops uit China zo signaleert Potential. Een aantal Chinese webshops maakt het winkelen vanuit Nederland ook wel erg eenvoudig. De webshops zijn in het Nederlands of Engels, er is geen woord Chinees bij! Het gaat om superstores met een enorm assortiment en hele lage prijzen. Verzending is meestal gratis. Een winkel in China is nog maar een paar muisklikken verwijderd van de kledingwinkel in de buurt!

Verwachting is dat het webwinkelen bij Chinese webshops de komende jaren sterk zal toenemen.
Onder druk van de economische crisis is de consument op zoek naar de laagste prijs. Waar is die beter te vinden dan in de lage lonen landen zelf? Tussenschakels als importeurs, groothandels en retailers worden overbodig, hetgeen hele lage prijzen mogelijk maakt. Bij een bestelling buiten de EU worden invoerrechten geheven. Echter, doordat de prijzen zo laag zijn is het totale bedrag al snel concurrerend. 
 
Potential verwacht dan ook een grotere rol voor Chinese webshops als Ali Express, Dino Direct en Light in the Box: ‘Deze online winkels vallen op door hun ontzettend lage prijzen en enorme assortiment.’
 
Het is een kleine stap om te bestellen bij deze webshops: ‘De consument koopt zijn schoenen inmiddels in Duitsland, bij Zalando. Hippe jurkjes worden gekocht in Zweden, bij Nelly.com. Zodra consumenten zien hoe interessant de prijzen zijn bij deze Chinese webshops is een eerste bestelling al snel gedaan.’

Worldwide webwinkelen is een concrete trend die past in een algemene ontwikkeling naar een global economy, waar fysieke afstanden steeds minder een rol spelen. Een ontwikkeling zoals beschreven door Thomas L. Friedman in zijn boek ‘De aarde is plat’. 
 
Een groot verschil met het verleden toen alleen een kleine elite het zich kon veroorloven om te winkelen in Milaan, Parijs of Londen. Nu kan er vanuit de luie stoel geshopt worden in de hele wereld. 

Laat je reactie achter

Reageer als gast

0
algemene voorwaarden.

Reacties