Organisatie | Mead Johnson / Bristol-Myers Squibb |
Functie | Marketing Manager Zuigelingenvoeding |
Periode | januari 2005 - juli 2005 |
Mead Johnson / Bristol-Myers Squibb
Mead Johnson is een business unit van de farmaceutische onderneming Bristol-Myers Squibb. Mead Johnson is producent van zuigelingenvoeding voor kinderen met koemelkallergie. Bekende productnamen zijn onder andere Nutramigen en Enfamil.
Aanleiding opdracht
Potential heeft de functie van Marketing Manager vervuld in de periode dat voor deze functie een medewerker in vaste dienst werd gezocht.
Inhoud opdracht en resultaten
De producten van Mead Johnson komen tot stand op basis van de laatste wetenschappelijke inzichten. Bij de communicatie richting huisartsen, consultatiebureau artsen en medisch specialisten spelen deze wetenschappelijke inzichten een belangrijke rol. Potential is daarom gestart met het lezen van een groot aantal wetenschappelijke onderzoeken. Gespecialiseerde websites zoals Pubmed en de Cochrane Library zijn doorgenomen. Potential heeft hierdoor veel kennis gekregen over koemelk allergie, maar ook over eczeem, hooikoorts en astma, de gehele 'groep van allergische aandoeningen'.
Een strategisch marketingplan is opgesteld. Het aantal kinderen met koemelk allergie nam toe. Het lag dan ook voor de hand om in het strategisch plan een omzetstijging te voorspellen. In het strategisch plan is echter aangegeven dat de omzet bij ongewijzigd beleid zou dalen.
Oorzaak was een op het eerste gezicht onschuldige verandering. De invoering van een nieuw protocol rondom koemelkallergie op de consultatiebureaus. Het protocol was gericht op de preventie van koemelkallergie. Potential kon op basis van recente wetenschappelijke onderzoeken gedetailleerd berekenen wat de effecten van de preventie aanpak zouden zijn op het voorkomen van koemelkallergie. Deze berekening was niet eerder uitgevoerd. De effecten waren groot: de omzet van Mead Johnson was vooral afkomstig van de behandeling van koemelkallergie. Dit inzicht had tot gevolg dat een nieuwe strategische koers werd voorgesteld: meer nadruk op de preventieve producten van Mead Johnson.
Bij de start van de opdracht was de nieuwe website van Mead Johnson vergevorderd. Potential heeft de website afgerond. Teksten geschreven, teksten aangepast, pagina's toegevoegd, etc. De samenwerking met de website bouwer verliep dermate soepel dat Potential werd gevraagd om in dienst te treden! Op de uiteindelijke website werd positief gereageerd door collega's en klanten.
Om klanten te informeren over het assortiment van Mead Johnson is een folder ontwikkeld die wordt toegevoegd aan de blikken met zuigelingenvoeding. Bij ieder type voeding een andere folder. Voorafgaand aan het schrijven van deze folders is uitgebreid geanalyseerd welke informatie relevant is voor de gebruikers van de betreffende zuigelingenvoeding. Teksten zijn opgesteld, het reclamebureau is gebriefd, voorstellen zijn gecontroleerd. In iedere verpakking is nu een folder te vinden.
Gesignaleerd werd dat mensen na afloop van een gesprek bij een arts vaak nog aanvullende vragen hebben. Of niet alle informatie hebben onthouden. Daarom is een informatiepakket ontwikkeld. Wanneer de arts denkt dat er sprake is van koemelk allergie, kan hiermee na afloop van het gesprek eenvoudig alle relevante informatie worden meegeven aan de ouders. De ouders kunnen deze informatie thuis dan nog eens rustig nalezen. De informatiepakketten vonden gretig aftrek onder de artsen!